אגנים ירוקים – שדרוג קולחי מט"ש בהוד השרון

אגנים ירוקים – שדרוג קולחי מט"ש בהוד השרון

תיאור הפרויקט:
הקמת "אגנים ירוקים" בהוד השרון. מטרת הפרויקט הינו – ניקוי וטיהור נחל הירקון, מהחשובים שבנחלי האיתן של ישראל, משפכים וחומרים מזהמים שהוזרמו אליו במשך שנים רבות ופגעו בו פגיעה חמורה ומסוכנת. במסגרת הפרויקט, מזרים מט"ש כפ"ס/הוד השרון מים לבריכות מיוחדות. המים השפירים עוברים תהליך של סינון ומוזרמים בחזרה לנחל קנה שמתחבר לנחל הירקון.
חשיבותו והצלחתו של הפרויקט הכרחיים ונוגעים לתושבי האזור, לציבור המטיילים ולסביבה הטבעית כולה, הכוללת מיני בעלי חיים וצמחיה שקיומם והישרדותם קשורים בהצלחת הפרויקט ובשיקום הנחל.

מטרת הפרויקט: 
טיהור מים במסגרת תוכנית החייאת נחל הירקון. הפרויקט עצמו הינו חלק מהחייאת נחל הירקון והוא באחריות של רשות נחל הירקון שמבצעת את העבודות בשיתוף עם קק"ל.
לטובת החייאת הירקון הוקצו כ-100 מיליון שקלים והפרויקט בהוד השרון הוא הראשון מסוגו שנעשה עד כה בישראל. 

גבולות גזרה: מצפון- הוד השרון   מדרום- פ"ת   ממערב- רמת השרון   ממזרח- כפר קאסם

אופן הביצוע:
הביוב הגולמי עובר טיפול עד לרמה שלישוני במט"ש כפ"ס ומשם לבריכות הסינון בהוד השרון. 
המים המטופלים מגיעים לבריכות הסינון משם לאחר תהליך טיהור מוזרמים המים לנחל הירקון בתהליך שנועד לנקות את מימי הנחל.
איכות המים המסוננים מגיע עד לרמה קרובה של מים המיועדים לשתייה.
בעתיד הקרוב מתוכנן לשאוב את המים (ליד שבע תחנות) ולהשקות מדשאות וגידולים חקלאים.
בריכות הסינון מלאות חצץ (בזלת ודלומית) וכן בצמחים התורמים אף הם לתהליך סינון המים.
המים עוברים לבריכות דרך מתזים ובבריכות מחלחלים דרך החצץ ונשטפים במהירות החוצה לנחל קנה ומשם לנחל הירקון.

בפרויקט האגנים הירוקים בהוד השרון ישנן 3 בריכות סינון :
בריכה 1- ממוקמת בחלק המזרחי בצמוד לכביש המוביל לצומת מורשה.
זוהי הבריכה הגדולה ביותר בפרויקט והיא מכילה כ- 6000 קו"ב מים. המים זורמים אליה בעזרת צינור בקוטר 630 מ"מ. מערכת הצינורות היא תלת-שכבתית וכוללת גם צינורות המזרימים אוויר, צנרת קולטנים וצנרת עם שלוחות של מתזי מים. הצינורות עצמם עשויים מחומר H.D.P.E . הבריכה כמו כל הבריכות האחרות מלאה ב 1.20 מטר של מים וב-1.1 מטרים של חצץ. 
בריכות 2א – 2ב- אלו בריכות המכילות כ- 6600 קו"ב של מים וממוקמות ממערב לנחל הדר. שתי הבריכות הללו, עובדות באותה הטכנולוגיה כמו בריכה מס' 1 למעט מערכת צינורות גדולה יותר של 91 ס"מ המסייעים להעביר את המים משוחות הסיפון אל נחל קנה. מתחת לפני השטח של הבריכות מצויות עתיקות ארכיאולוגיות שנשמרו.

חברת לביא נטיף בראשותו של אילן אלבץ היא האמונה על הנושא האקולוגי והנדסי בפרויקט, והייעוץ ניתן על ידי חברת טריפל טי ,Triple-T מקבוצת Water Fund האמריקאית, המתמחה בטכנולוגיות טיפול במים ובשפכים. אתר פרויקט האגנים הירוקים מהווה נקודת ציון חשובה במסגרת התוכנית הכוללת לשיקומו של נחל הירקון וסביבתו האקולוגית. לפרויקט זה חברו כמה גופים לאומיים ואיתם קבוצה מיוחדת של ידידי קק"ל באוסטרליה. קבוצה זו שבתוכה כמה מקרובי המשפחה של חללי אסון גשר המכביה ה -15, שמה לה למטרה לתרום רבות לקידומה של תוכנית שיקום נחל הירקון שבה כאמור לאתר האגנים הירוקים יש מקום בולט ומיוחד.
במהלך חודשי העבודה ביקרה הקבוצה באתר הפרויקט, קיבלה הסברים ממנהלי העבודה ומנציגי קק"ל.

ב 30 במרץ 2009 השתתפנו גם אנחנו בכנס החשוב סביבה 2020, הכנס נערך במתחם הנמל המחודש בתל אביב והשתתפו בו גורמים שונים מתחומי המחקר, הפיתוח, הניהול והביצוע. שהחשיבה הירוקה וברת הקיימא הם נר לרגליהם.

גורמים שונים אלה מהווים קבוצה איכותית של ארגונים וחברות מהמובילות במשק הישראלי שהתפיסה הירוקה היא מסד חשוב ומאפיין בולט בהתנהלותם. אנו בחברת רם הנדסה גאים להיות חלק  מקבוצה זו. קבוצה ששמה לעצמה כמטרה לפעול לקידום מחקרי ויישום בפועל של טכנולוגיות ותפיסה ירוקה בכמה שיותר פרויקטים רבים ומגוונים. 

אחד מהפרויקטים הגדולים, החשובים והייחודיים המבוצעים כעת בישראל הוא פרויקט הקמת ה"אגנים ירוקים" בהוד השרון. אגנים ירוקים הם טכנולוגיה אקולוגית, אסטטית וידידותית לסביבה שמטרתה טיהור מים. בשיטה זו מוזרמים המים המזוהמים דרך בריכות רדודות ובהם צמחי מים וחצץ מסוגים שונים, כאשר תוך כדי מעבר המים דרך האגנים, מתרחשים בהם תהליכים כימיים, פיזיקליים וביולוגיים, המביאים להרחקה של חלקיקים ומזהמים מומסים, וכתוצאה מכך לשיפור באיכות המים. מטרת הפרויקט הינה כאמור – להגיע לאחר הקמת האגנים הירוקים ליכולת ביצוע התהליכים השונים בבריכות וליצירת יכולת הזרמת מים מטופלים לטובת תהליך ניקוי וטיהור נחל הירקון, מהחשובים שבנחלי האיתן של ישראל, משפכים וחומרים מזהמים שהוזרמו אליו במשך שנים רבות ופגעו בו פגיעה חמורה ומסוכנת.

במסגרת הפרויקט, יזרים מט"ש כפ"ס/הוד השרון מים לבריכות מיוחדות. המים השפירים יעברו תהליכים של סינון ויוזרמו בחזרה לנחל קנה שמתחבר לנחל הירקון. חשיבותו והצלחתו של הפרויקט הכרחיים ונוגעים לתושבי האזור, לציבור המטיילים ולסביבה הטבעית כולה, הכוללת מיני בעלי חיים וצמחיה שקיומם והישרדותם קשורים בהצלחת הפרויקט ובשיקום הנחל.

כתבה בחדשות ערוץ 2 / מהדורה ראשונה עם אורן וייגנפלד :

21/03/2011 – תיאור שיקום נחל הירקון בעקבות תחילת שימוש בטכנולוגיית טיהור המים באגנים הירוקים.

כתבה שהתפרסמה בעיתון ידיעות אחרונות :

02/09/2010 – ביקור וראיון באתר אגנים ירוקים.

(למידע נוסף על הכתבה ראה/י בקישור הבא)

לפרויקט האגנים הירוקים ולתרומתו העתידית בטיפול וטיהור מים יחד עם הזרמתם חזרה אל נחל הירקון יש משקל רב והוא אחד מגולות הכותרת של תוכנית שיקום נחל הירקון.

האנדרטה לזכר אסון המכבייה ה-15
ידידי הקק"ל מאוסטרליה אף חנכו בביקורם אנדרטה מיוחדת עבור הספורטאים שמצאו את מותם בהתמוטטות גשר המכביה במהלך טקס הפתיחה של המכביה ה 15, בתרומתם המכובדת לפרויקט שיקום נחל הירקון הם הביעו את תקוות כולנו כי אכן יוקדשו המשאבים המתאימים לניקוי וטיהור המזהמים שהביאו בין השאר לאובדן יקיריהם.
רם הנדסה גאה להיות חלק מהמאמץ להשגת אותה מטרה.

תיאור הפרויקט / אגנים ירוקים – שדרוג קולחי מט"ש בהוד השרון

  • המזמין:
    קק"ל
  • תקופת ביצוע:
    15 חודשים
  • אומדן:
    כ 12,000,000 ש"ח

 

עם סיומו של הפרויקט קיבצנו כמה מהתמונות שמתעדות את שלבי הפרויקט במהלך התקופה

גלרית תמונות